Friday, July 16, 2010

Merawat Pesakit yang Tak Insaf


Saya nak sihat tapi tak mau solat tak mau baca al Quran....

Assalamualaikum semua... Saya ni tengah on da way ke Kota Tinggi sebab esok ada seminar di sana. Saya masih di pusat rawatan Islam Klang sementara menunggu Abang Zailan bersiap. Saya ke sini atas urusan temuramah dengan sebuah majalah tempatan. Insya Allah, nantikan keluarannya nanti...

Sambil2 menunggu, saya ingin mencoretkan kisah pesakit2 saya yang tidak insaf walaupun telah sakit. Ada pesakit saya yang datang ke pusat rawatan langsung tidak solat sehingga habis waktu... saya ajak menunaikan solat pun susah.. Datang sebelum asar... balik Maghrib, langsung tak solat... Malah keluarga pesakit juga tidak solat walaupun saya dah ajak berjemaah...

"Ustaz solat dululah.." kata mereka....

Ada juga pesakit datang tidak memakai tudung, sedangkan saya mensyaratkan pesakit yang datang supaya memakai tudung.. Yang peliknya apabila saya suruh pakai tudung kalau nak dirawat, kakaknya pula yang tanggal tudung dan memakaikannya dengan tudung.. akak pulak tanggal tudung.. pelik pelik....

Ada yang baru saya nak nasihatkan pesakit untuk jaga solat dan amal ibadat, tak sempat-sempat nak balik......

Kekadang ada yang datang dengan sombong dan mulutnya asyik nak mengena kita. Kekadang saya terfikir lebih senang handle jin dari handle pesakit.......

Kekadang saya rasa, patutlah kamu sakit.....

Allahu Haq !!! Hidayah Seluruh Alam!!!

No comments:

Post a Comment